För att kunna bygga ut flygplatsen som planerat måste några orter omlokaliseras, vilket stod klart i juli 2005. Förutom landningsbanor och byggnader fordrades också nya vägar och järnvägar för både fjärr- och regionaltrafik.
För att kunna genomföra en problemfri växel mellan de gamla flygplatserna och den nya har den nya anläggningen testats genom 10000 statister, som med bagage och allt fick genomgå alla de moment, som hör till den normala verksamheten vid en flygresa. På grund av förskjutningen av startterminen avbröts proven i maj 2012 för att återupptas senare, då den nya startterminen är fastställd.
I anslutning till det nämnda testet skulle sedan en omflyttning av kontor, lager, arkiv mm ske från de gamla flygplatserna till den nya. Detta beräknades i sin helhet ta ca tio veckor i anspråk, dock skulle allt väsentligt förflyttas under en enda natt på den avspärrade stadsmotorvägen söderut. Alla dessa planer måste nu skjutas på framtiden, eftersom ett fast startdatum inte kan ges.
Enligt planerna skall flygplatsen generera ytterst litet biltrafik, man räknar med att hälften av alla flygpassagerare skall nå flygplatsen spårbundet. En regional expresslinje skall trafikera mellan Berlins centralstation och flygplatsen med endast ett par stopp på vägen. En expressbusslinje skall köra mellan flygplatsen och den nuvarande slutstationen för tunnelbanans linje U7. Flygplatsens järnvägsstation (sex spår och tre perronger) skall möjliggöra tågförbindelser genom snabbtåg med städer runt om i Tyskland. Bilar och bussar kan komma till flygplatsen på en nyanlagd fyrfilig väg B96a), som utgör en parallell tillfartsmöjlighet till motorvägen A113. På denna har man en snabb och direkt anknytning till innerstaden samt Berliner Ring A10. På ett tidigt stadium delas trafiken upp i person- och lasttrafik och persontrafiken, sedan i privat- och allmän trafik för att leda till korttidsparkering resp. busshållplatser eller taxistation.