-
"Bältesplikten" gäller också för hundar (StVO, §23). Hundar skall under färd vara säkrade, så att de t.ex. vid en häftig inbromsning inte kan skada sig själva eller passagerare i bilen. Transportboxar utgör ett godkänt skydd under förutsättning att boxen är säkrad. I Tyskland säljs också speciella selar, som kan sättas fast i de normala bilbältena. Böter vid utebliven fastspänning 35 - 50 EUR.
-
För den som är passagerare i turistbuss gäller att bältet skall användas, när bussen är i rörelse. Föraren är ålagd att påminna resenärerna om detta. Böter 30 EUR/passagerare.
-
Om man håller sin mobiltelefon i handen och pratar samtidigt som man kör, begår man en straffbar handling. Böter 60 EUR. På grund av modernare mobiltelefoners utbyggda funktionsområden är det inte bara samtal som förbjuds. Att plocka upp telefonen för att se på klockan, välja musik eller ta ett kort är lika förbjudet och leder till fällande dom, om man ertappas. Förbudet gäller också, när man med motorn i gång har stannat framför rött ljus. Enbart vid längre uppehåll och då motorn har stannats, är mobilsamtal tillåtna.
-
Flera bestämmelser, som kan vara bra att känna till, finns under Hastighetsbegränsningar, böter.
-
Ibland har inte parkeringsvakter och domstolar samma uppfattning om, hur och var man kan parkera bilen på bästa sätt. En bilförare hade parkerat sin lilla Smart vid trottoarkanten, inte längs med som alla andra med större bilar, utan på tvären med bilens bakdel mot trottoaren. En nitisk p-nisse bedömde detta som felparkering och "lappade" bilen. Ägaren överklagade och fick rätt i domstolen, som konstaterade, att trafiken inte hindrades genom parkeringen och att parkeringsutrymmet alltid skall utnyttjas optimalt, vilket man hade gjort här. Senare har domstolarna börjat tolka lagen som att man skall parkera parallellt med vägen, även om detta inte uttryckligen fastställs i lagen (StVO §12.4).
-
Ibland kan man råka ut för tilläggstavlor, som komplicerar en annars helt entydig skylt. Om en skylt skulle ha tillägget
"werktags", gäller anvisningarna då också för lördagen? "Werktags" betyder ju 'om vardagarna', och lördagen är generellt en vardag, även om det oftast är en arbetsfri dag. Detta är heller inte uttryckligen reglerat i trafiklagstiftningen. Lördag definieras som motsats till sön- och helgdag. Man kan alltså inte parkera här en lördag under den angivna tiden utan att markera ankomsttiden med parkeringsskiva eller biljett utan att riskera att få parkeringsböter. Endast om lördagen samtidigt råkar vara en helgdag är det fritt fram att parkera under längre tid än angivet. Förutom de helgdagar, som gäller landet i sin helhet, finns också sådana som gäller enbart inom vissa delstater. Och hur gör man, när man träffar på skylten till höger? Här gäller helt klart, att en högsta tillåtna hastighet är 60 km för alla fordonstyper, om inte annan lägre hastighet gäller för ett speciellt fordon. Den undre skylten begränsas av de två tilläggstavlorna under. Här är alltså omkörningsförbud för lastbilar och bussar, medan personbilar och motorcyklar får köra om, under förutsättning att de inte kör fortare än angivna 60.
-
Från och med 1 maj 2014 kommer det att vara dyrare att dra över den parkeringstid, som man har betalat för genom parkeringsmätare eller bong eller markerat genom sin parkeringsskiva. Upp till 30 minuters överdrag kostar 10 €, upp till en timme 15 €, upp till två timmar 20 €, upp till tre timmar 25 €, därutöver 30 €.
-
Billigaste platserna att parkera på, är sådana, där man kan använda sig av parkeringsskiva. Liksom i Sverige gäller i Tyskland också, att man får ställa in ankomsttiden på den närmast efterföljande halvtimmen. Dyrbart blir det också, om man ställer sig så, att man hindrar tillfart för brandkår eller på en parkeringsplats för handikappade. I ett sådant fall kan man räkna med en böteskostnad om 40 € resp. 35 €.
-
Parkeringsskador kan bli dyrbara, om man avviker från platsen. Har man åstadkommit en skada på ett annat parkerat fordon gäller följande två möjligheter: vänta på platsen tills ägaren eller någon närstående dyker upp eller kontakta polisen. Ett meddelande eller visitkort under vindrutetorkaren räknas inte som tillräckligt. Har man ingen mobil för att ringa, måste man vänta 20 - 30 minuter på platsen, innan man beger sig av till polisstation för att anmäla händelsen eller till en allmän telefon för att ringa polisen. Den som ger sig av från olycksplatsen utan att kontakta ägare till skadat fordon eller polisen gör sig skyldig till smitning och kan räkna med ganska omfattande straffpåföljder, när han tas. Avgörande för straffet är den skada som åstadkommits i euro räknat. För skador mellan 600 - 1200 euro hotar böter och indraget körkort under tre månader. Vid skador över 1200 är tiden för det indragna körkortet minst 6 månader.
-
Användningen av blinkers i trafiken är i princip likadan i Tyskland som i Sverige, d.v.s. man skall blinka, så snart man kör ut i trafiken, byter fil eller skall svänga av från vägen. Speciellt noga är det vid färd på motorvägar eller vägar med flera körfält att man blinkar i tid. Här gäller, att man först kontrollerar trafiken bakom, innan man slå på blinkers. Om man i en korsning avser att svänga men dessförinnan får rött ljus, skall blinkers användas även under tiden man väntar på grönt ljus. Beträffande blinkers i rondell, se nästa avsnitt. Böter för underlåtenhet att blinka, 10 EUR.
-
V
id färd i rondell (cirkulationsplats) gäller i stort sett samma regler som i Sverige, d.v.s. man blinkar, när man kör ut ur rondellen. Däremot får man inte blinka, när man kör in i rondellen. Detta tolkas då av andra trafikanter, som att man avser att omedelbart köra ut ur rondellen vid första möjlighet, även om man har tänkt sig att köra ut i den andra. Skall man inte köra ur rondellen förrän vid tredje eller fjärde möjlighet, skall man ordna in bilen i vänster körfält.
-
En trafikant, som avser att följa huvudvägen, när denna svänger i en korsning, är skyldig att använda blinkers för att markera, att man fortsätter på den svängande huvudvägen. Den som avser att köra rakt fram, skall däremot inte använda blinkers för att markera, att han lämnar huvudvägen.
-
I Tyskland är bestämmelserna för omkörning av en buss, som skall köra in på en hållplats resp. står på en
hållplats
betydligt rigorösare än i Sverige. Om en buss kör med påkopplade varningsblinkers fram mot en hållplats, så gäller omkörningsförbud för den efterföljande trafiken. Står bussen stilla vid en hållplats och har varningsblinkers inkopplade, får den köras förbi endast i gångtempo, vilket innebär att hastighetsvisarens nål praktiskt inte rör sig (ca 7 km/t). Denna regel gäller också för trafik från motsatt håll. Den som kör förbi en buss med inkopplade varningsblinkers på väg in till en hållplats, kan räkna med upp till 50 EUR i böter. Den som kör förbi en stillastående buss i högre hastighet än gångtempo och därmed hindrar bussens passagerare eller utsätter dem för fara, kan räkna med 40 eller 50 EUR i böter. Den som kör 30 km/t högre än tillåtet får betala 100 EUR och får dessutom en månads körförbud.
-
Vid alla järnvägsövergångar gäller absolut omkörningsförbud från och med första varningsmärket.
-
Vinterdäck kan vara ett problem för många svenskar, som reser till Tyskland med bil under den tid, då vi enligt lag skall ha vinterdäck i Sverige. Detta naturligtvis under förutsättning, att man använder dubbdäck. Dessa är för privata fordon helt förbjudna i Tyskland utom i ett litet område runt Bad Reichenhall (Bayern). Sedan 4 december 2010 gäller nya bestämmelser för bruket av vinterdäck i Tyskland. Genom en förändring av den gällande lagen (StVZO § 36) skall däcken, då vinterföre råder, ha en profil, gummiblandning eller uppbyggnad, som är avpassad för vägförhållanden under vintern, vilket i klartext innebär vinterdäck. Liksom tidigare finns ingen specifik bestämmelse, som klargör, att vinterdäck skall användas från och med ett fastslaget datum. Det nya i lagen är, att sommardäck inte får användas under vinterförhållanden. Som vinterförhållanden räknas halka på grund av snö, is eller rimfrost liksom snömodd. Dessa tillstånd kan inträffa även vid plusgrader, varför vinterdäck kommer till användning även under sådana väderförhållanden. Om man ertappas av polisen, utdelas böter, vilka i detta fall uppgår till 40 EUR. Om trafiken hindras genom användandet av fel sorts däck, ökas bötesbeloppet till 80 EUR. För första gången föreskriver nu lagen, vad som avses med vinterdäck. Lagstiftaren utgår ifrån, att sådana däck, som är försedda med beteckningen M+S, är tillräckliga, under förutsättning att mönsterdjupet (1,6 mm) är godkänt. Generellt gäller att alla fordonets axlar skall vara utrustade med vinterdäck. Detta gäller också för fordon med drivning på alla hjulen. För vissa bussar och lastbilar finns undantag. Lagen gäller inte för släpvagnar, men av försäkringstekniska orsaker rekommenderas, att även dessa förses med vinterdäck. Den som använder sig av hyrbil, bör redan vid beställningen säga ifrån, att bilen skall vara utrustad med vinterdäck, vilket inte alltid är en självklarhet. Vid avhämtningen skall man kontrollera, att den är utrustad med lämpliga däck och om den inte är det, kan man vägra att ta emot den, eftersom uthyraren inte har fullföljt den avgivna beställningen.
-
I sådana fall, där antalet körbanor minskas, kan detta anges med ett märke. I så fall gäller, att man inte
skall lämna den körbana, som upphör, förrän den gemensamma banan börjar. Denna bestämmelse tillkom för att undvika att trafikanterna växlade in på gemensam körbana alltför tidigt och på så sätt förlängde köbildningen. Av märket framgår också att det är den s.k. "blixtlåsmodellen" som skall användas vid övergång till en körbana.
-
Vid trafikolyckor med vilt inblandat gäller att omedelbart säkra olycksplatsen genom att koppla in varningsblinkers och ställa ut varningstriangel. På grund av rabiessmitta är det förbjudet att ta i påkörda rävar, grävlingar etc. Döda hjortar, rådjur och vildsvin får bara beröras, om man har handskar på sig eller använder någon form av tyg. Under alla omständigheter måste polis eller skogsmyndighet underrättas. För försäkringens del kan ett intyg från polisen vara nödvändigt. (Man får heller inte ta med sig ett påkört djur, detta betraktas som "tjuvskytte" och är straffbart.)
-
Har du tänkt ta med cykeln på semesterresan? I så fall kan det vara lönande att se över cykelbelysningen först. I Tyskland måste alla cyklar, även mountainbikes, som används i trafiken, vara utrustade med fungerande belysning med dynamodrift (även dagtid). Batteridriven belysning är tillåten endast som komplement. Dessutom är föreskrivet: vit reflex ovanför framljuset, röd reflex ovanför bakljuset, gula reflexer på pedalerna och antingen gula ekermonterade reflexer eller motsvarande reflekterande ränder på däcken. På tävlingscyklar under 11 kilo räcker batteribelysning. Att cykla utan belysning kostar 20 EUR.
-
På vissa enkelriktade gator är det tillåtet för cyklister att köra mot färdriktningen. Detta markeras med att skylten för tillåten cykling kompletterar den skylt som markerar förbud mot infart med fordon. För att fordonsförare, som kommer från
andra hållet och oftast inte räknar med någon mötande trafikant, finns under den blåvita skylten,
som markerar enkelriktad väg också anbringat en skylt, som anger att cyklister får köra i vägens båda riktningar.
-
På motorvägar med tre filer är det inte längre tillåtet att köra fordon med tillkopplat släp i den vänstra filen. Detta gäller även personbilar.
-
Under senare tid (2012) har polisen hittat en ny inkomstkälla åt staten. Vid det otal byggplatser utmed motorvägarna är den vänstra filen ofta försedd med ett vägmärke, som begränsar bredden. Denna begränsning brukar som regel vara 2 m. Detta är i vanliga fall inte något problem, om man vet vad som står i bilens registreringsbevis. De allra flesta bilar är nämligen under 2 m breda. Kruxet här är nämligen att bilens bredd i papperen är beräknad utan speglar, medan polisen utgår från den allra yttersta delen på fordonet och detta inkluderar då också speglarna. En Audi A3 får då en bredd av 2010 mm, en Volvo V60 2105 mm. Har man alltså en bil, som med speglarna inräknade, blir över 2 m bred, får man snällt ligga i högerfilen bakom alla lastbilarna. Fritt spår till vänster har man om man kör t.ex. en Fiat Panda, Ford Fiesta, Opel Corsa eller VW Polo 5. Blir man ertappad i fel fil kostar detta 20 EUR.
-
Hur mycket bensin får man ta med i reservdunken? Det finns ingen entydig lagstiftning om detta, men den medförda mängden skall vara just en RESERV. För personbilar kan godkännas 20 l och lastbilar 60 l. Dunken måste uppfylla vissa kriterier i fråga om säkerhet, vilket innebär att den måste vara tät, kunna säkert förslutas och dessutom slagtålig. Av säkerhetsorsaker rekommenderar man att aldrig ta med mer än 10 l.
-
Från och med juli 2014 kommer en bestämmelse att införas i Tyskland om bärande av varningsväst, då bilen lämnas vid någon form av defekt. Denna bestämmelse har utformats som en utrustningsföreskrift (för bilen) och inte som en förhållandeföreskrift, varför den inte gäller för utländska bilar och deras förare enligt uppgift från ADAC. Detta hindrar ju inte, att den som har en varningsväst liggande i bilen, tar på sig denna vid motorstopp etc.
-
Detta
vägmärke med den gröna pilen har övertagits från det tidigare DDR, där det infördes redan 1978. Egentligen skulle det ha avskaffats vid årsskiftet 1990-91, men på grund av befolkningens motstånd mot ett avskaffande, förlängdes märkets giltighet, intill dess att det kunde införlivas 1 mars 1994 i den gällande vägmärkesförordningen. Då märket inte är känt i de nordiska länderna, kan det leda till missförstånd vid bilkörning i Tyskland. Gällande bestämmelser hittar man i § 37 avd. 2 StVO, där huvudregeln anför, att det är tillåtet att svänga höger vid rött ljus, om vid sidan av det röda ljuset finns en grön pil på svart botten. Förutsättningen är emellertid att man först har stannat vid ljusanläggningen och förvissat sig om, att en högersväng inte hindrar andra trafikanter eller utsätter dem för fara. Speciellt bör man se upp för fotgängare och cyklister. Denna bestämmelse gäller enbart för trafikanter i det högra körfältet. Är man det minsta osäker på, om det är tillåtet att köra eller inte, bör man vänta tills normalt grönt ljus lyser. Det finns ingen plikt att köra in i korsningen och det utgör inget hindrande av trafiken att invänta grönt ljus, (vilket det är att inte köra vidare vid grönt ljus). Att inte stanna innan man kör vidare vid pilen kostar 70 EUR och 60 / 75 EUR extra, om man dessutom utsätter andra trafikanter för fara. (Ca tre fjärdedelar av bilförarna missar att stanna vid märket, innan de kör ut på den korsande vägen.)
-
I vissa tyska delstater har vid sidan av de äldre förekommande sirenerna införts samma typ (s.k. Yelp), som används i USA: en glidande höjning och sänkning av tonen. Samtidigt kan också framåt visas rött blinkande sken. Dessa signaler innebär att den framförvarande bilen genast skall stanna. Blått och rött sken får inte visas samtidigt.
Det centrala registret i Flensburg gör varje år en sammanställning av vilka typer av trafikförseelser, som är de vanligaste. Av den senaste rapporten avseende år 2013 framgår att ca 9 miljoner människor är införda i registret och att de flesta försyndelserna har utförts av män. De vanligaste trafikförseelserna för både män och kvinnor är fortkörning.